fredag 4 november 2016

Kontraster

Hösten går mot sitt slut. Jag har varit många soliga höstdagar och framför allt underbara skiftningar och vackra färger i naturen. Kanske gör närheten till jobbet att jag inte känner mig lika stressad på morgonen längre för jag har upplevt höstens skiftningar som starkare än förut. 
En spännande höst med intressanta föreläsningar. Här står Martin Schibbye och berättar om sina upplevelser som fängslad journalist i Etiopien. Ett högt tempo på jobbet med uppstart av ny klass. 
Men hösten har även inneburit nya tuffa utmaningar. Migrationsverket har sagt upp avtalet med asylboendet på Hammarö och våra nyanlända elever ska inom kort flytta till olika orter i Sverige. Ingen vet var eller när och att på nära håll se den ångesten som flytten orsakar hos dessa barn är hjärtskärande. De nyanlända eleverna har verkligen vänt upp och ner på min lärarroll. Invanda rutiner, tron om att vara öppensinnad och tolerant viktiga värdeord i mitt yrke som ställts på sin spets. Historiska tidslinjer som är helt olika varandra, traditioner och högtider, synen på tid, synen på utbildning. Det har varit svårt och spännande men de nyanlända eleverna har definitivt gjort mig till en bättre lärare och människa. Många av de här barnen har varit med om saker som vi inte ens kan föreställa oss. De tar ingenting för givet och framför allt så uppskattar de rätten till utbildning. Något som många andra elever inte gör. 
Vabbdagar med spel och önskelunch.
Halloween middag med goda vänner.
Ny årstid då vi vaknade upp till ett litet snötäcke. Tjejerna kastade på sig overallerna och jag tvingade dem att vara inne till klockan åtta. Som de längtat. 

1 kommentar:

farmor sa...

Längtar till fredag! Då får jag chans att krama om er alla och få höra fler kloka ord från er!
Och fira åttaåringen och hennes gamla pappa!
Kramar från
Farmor